Media społecznościowe mają ogromny wpływ na decyzje zakupowe konsumentów, wizerunek marki i budowanie zaufania klientów wobec firmy. Kanały w social mediach muszą być więc w odpowiedni sposób prowadzone, by dostarczyły obserwującym tego, czego oczekują. Jakie są 3 najczęstsze błędy popełniane na social mediach? Odpowiadamy.
Dlaczego firmy powinny prowadzić konta w social mediach?
Media społecznościowe mają na odbiorców ogromny wpływ – pobierają z nich codzienną dawkę wiadomości z kraju i ze świata, nawiązują i podtrzymują relacje z innymi, zaspokajają swoją potrzebę rozrywki, a także podejmują decyzje konsumenckie. Tym samym z punktu widzenia firm jest to bardzo dobre narzędzie, które pozwoli dotrzeć do szerokiego grona odbiorców i zgromadzić zainteresowanych odbiorców wokół niej. Co więcej, obecność marki na Facebooku, Instagramie, YouTube lub w innych social mediach pozwala na świetną interakcję z klientami. Mogą oni na bieżąco mogą opiniować działania, dzięki czemu otrzymuje się informacje odnośnie ich potrzeb i wymagań, by jeszcze lepiej dostosować swoje produkty i usługi do oczekiwań odbiorców.
3 najczęstsze błędy popełniane na social mediach
1. Niedostosowanie typu treści do odbiorców
Firmy projektujące swoje działania w social mediach muszą dostosowywać sposób komunikacji do potrzeb odbiorców. Reklama, jak i wszelkie informacje przekazywane przez markę muszą w odpowiedni sposób przemawiać do potencjalnych odbiorców. Warto rozpocząć od ustalenia w jakim wieku są potencjalni odbiorcy, jakie mają zainteresowania, jak spędzają wolny czas. Wszystko to pomoże wybrać odpowiednią platformę social media do działań marketingowych, ale też styl komunikacji.
Konkretny target to konkretne oczekiwania – odbiorcy muszą czuć „flow” z markami, które śledzą w mediach społecznościowych. Określenie grupy docelowej ma ogromne znaczenie też wówczas, gdy planuje się wdrożyć influencer marketing – odpowiednia osoba w kampanii pozwoli na osiągnięcie zamierzonego celu. W przeciwnym razie możemy spodziewać się „przepalenia budżetu” i braku efektów.
2. Mała aktywność
Social media wymagają regularnych działań. Nie wystarczy kilka postów – trzeba pozostawać z odbiorcami w stałym kontakcie, przypominać im o swojej obecności i wciąż dostarczać wartościowe treści. Dobrze będzie stworzyć harmonogram publikacji, w którym zaplanuje się swoje działania, by te były spójne i wzajemnie się uzupełniały. Mała aktywność ma ponadto przełożenie na gorsze zasięgi i tym samym utratę odbiorców. Duże znaczenie ma także to, by publikowane treści były angażujące – dzięki czemu można się spodziewać reakcji potencjalnych klientów i budowania trwałych relacji z nimi.
3. Brak strategii marketingowej
Prowadzenie Social Media powinno poprzedzić opracowanie strategii marketingowej wedle której realizowane będą działania. To właśnie strategia jest pomocna w stworzeniu grupy docelowej, wybraniu kanałów, w których będzie obecna marka, wyznaczeniu celów, ale też wskazaniu mocnych i słabych stron firmy, szans i zagrożeń, jakie ją czekają czy w ustaleniu przewagi konkurencyjnej. Tworzenie strategii marketingowej wymaga czasu, zasobów, wiedzy i danych – jeśli nie ma się w tym doświadczenia, warto skorzystać z pomocy agencji marketingowej.